امروز شنبه 01 اردیبهشت 1403 http://vahidvaka.cloob24.com
0

مصالح ساختمانی

از دیرباز به مصالح مورد استفاده در سازه ها و ساختمان ها  توجه ویژه ای شده است و  استحکام و زیبایی آنها  نیز امری بسیار مهم بوده است. با توجه به توسعه جوامع، تقاضا برای تهیه مصالح مرغوب افزایش یافته است.در  این مطلب برآن شدیم تا مخاطبان را با مصالح و نکات مورد توجه در آن آشنا کنیم.

  1. سنگ

سنگ یکی از مصالحی است که در سازه ها به کار می رود. مناسب بودن آن از لحاظ دوام، تجزیه ناپذیری، توان مکانیکی، وزن و دیگر خواص فیزیکی و شیمیایی، بسیار مهم است تا  سازه کارایی لازم را داشته باشد. علاوه بر تقسیم بندی سنگ ها به سه گروه آذرین، رسوبی، دگرگون، تقسیم بندی دیگری نیز  وجود دارد که به ویژه از نظر سازه های توریسنگی مفید است. مانند تقسیم بندی بر حسب بافت بلورین:

  1.  گروه نمک ها وکربنات های محلول

  2.  سنگ ها با بافت پیوست نواری میکا و دیگر کانی های ورقه ای

  3.  سیلیکاته های نواری بدون ورقه ای پیوسته میکا

  4.  سنگ های با تنش برشی

و بر حسب بافت آواری:

  1.  چسبنده وپایدار

  2.  سنگ با مواد چسباننده با انحلال کم

  3. سنگ با مواد چسباننده حل پذیر

  4.  سنگ با چسبندگی ناکامل یا ضعیف

  5.  سنگ غیر چسبنده که ما را در استفاده از سنگ ها در سازه های کنترل سیل و رسوب راهنمایی می کند.

 یکی از کاربرد های مهم سنگ، استفاده از آن برای ایجاد قشر یا سازه محافظتی در ساز ه های مجاور آب، اسکله ها، موج شکن ها، سد های خاکی  و سایر سازه های هیدرولیکی است. در این کاربرد، امواج یا جریان سریع آب به قشری از قطعات سنگی که معمولاً به صورت نا منظم در کنار یکدیگر قرار گرفته اند  برخورد کرده و انرژ ی مخرب آن مستهلک می گردد. ابعاد قطعات مورد استفاده در این کاربرد بسیار متنوع بوده و بسته به مورد، ابعاد سازه و سرعت آب ممکن است از چند سانتی متر تا چند متر متغیر باشد. با توجه به انرژی دائمی آب و انرژی فرسایشی آن، سنگ های مناسب برای این هدف باید دارای ویژگی های زیر باشد:

  •  سالم و فاقد درز و ترک

  • وزن واحد حجم زیاد

  • بالا بودن مقاومت نسبت به ضربه و  سایش

  • مقاومت مطلوب در مقابل عوامل هوازدگی فیزیکی و شیمیایی

  • فاقد لایه بندی نازک

با توجه به ویژگی های فوق سنگ های آذرین، مانند بازالت، پریدوتیت وگرانیت، از مجموعه سنگ های رسوبی، ماسه سنگ و سنگ آهک متراکم برای این منظور مناسب هستند. از مجموعه سنگ های دگرگون نیز کوارتزیت ها برای تأمین اهداف مذکور، مناسب هستند.

تبلیغات متنی
فروشگاه ساز رایگان فایل - سیستم همکاری در فروش فایل
بدون هیچ گونه سرمایه ای از اینترنت کسب درآمد کنید.
بهترین فرصت برای مدیران وبلاگ و وب سایتها برای کسب درآمد از اینترنت
WwW.PnuBlog.Com
ارسال دیدگاه